RPP#3: Aidan Tynan, Marx, Deleuze, and the Axiomatics of Capital (Abstract)

Abstract
In Anti-OEdipus Deleuze and Guattari outline the three syntheses of desire in terms of Marx’s three categories of production, distribution, and consumption. In A Thousand Plateaus, however, the focus on the three syntheses falls away and is replaced with what the authors call the “three lines” or “three flows”. What is the place of Marx in this transition? I argue that if Deleuze and Guattari dispense with the categories of desiring production, they do not dispense with the fundamental problematic outlined by Marx, namely, the immanence of capital. This article aims to show how what Deleuze and Guattari call the “axiomatics of capital” are the semiotic forms by which the machinic processes of desiring production are deployed specifically within the capitalist mode of production. These semiotic forms are what enable capital to generate the cultural or ideological conditions by which subjectivity becomes a fundamental component of the reproduction of capital. The article suggests that, with the financial and economic crash of 2008 and its aftermath, this “subjective” reproduction of capital has been in crisis, a crisis which has brought about, amongst other things, a reassertion of State power. As capital seeks to enter into a new phase of its axiomatic, it is imperative that we extract from the crisis the semiotic components of a new politics.
Keywords: Capitalism, financial crisis, Marxism, money, semiotics.

Resumen
En Anti-Edipo, Deleuze y Guattari describen la triple síntesis del deseo utilizando el análisis de Marx de las categorías de producción, distribución y consumo. En Mil Mesetas, sin embargo, los autores desvían la atención desde esta triple síntesis hacia las “tres líneas” o “tres flujos” de deseo ¿Qué lugar ocupa Marx en esta transición? Mi hipótesis es que si bien Deleuze y Guattari se desprenden de las categorías que conforman y explican la producción deseante, no ocurre lo mismo con la problemática general identificada por Marx, a saber, la inmanencia del capital. El presente artículo busca mostrar que lo que Deleuze y Guattari llaman “la axiomática del capital” constituye la semiótica a través de la cual los
procesos maquínicos de la producción deseante son dispuestos bajo el régimen de producción capitalista. Esta semiótica es lo que permite generar las condiciones ideológicas a través de las cuales la subjetividad llega a ocupar un lugar privilegiado para la reproducción del capital. El presente artículo sugiere que, con la crisis económica del 2008, esta reproducción de la subjetividad entra en crisis, entre otras cosas, debido a una reaparición del poder de Estado. Dado que el capital intenta ingresar a una nueva fase de su axiomática, es necesario que extraigamos de la crisis los componentes semióticos de una nueva política.
Palabras claves: Capitalismo, crisis financiera, dinero, Marxismo, semiótica.

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